Jet lag ÔÇô co to jest i jak sobie z nim radzi─ç? - Stylowe Podr├│┼╝e | Luxury Travel Style Blog
Lifestyle

Jet lag ÔÇô co to jest i jak sobie z nim radzi─ç?

22 pa┼║dziernika 2017

Jet lag, pomimo obco brzmi─ůcej i nieco enigmatycznej nazwy, jest zjawiskiem bardzo powszechnym. Przytrafia si─Ö on wszystkim podr├│┼╝uj─ůcym, kt├│rzy szybko zmieniaj─ů r├│┼╝ne strefy czasowe. Typowymi objawami jet lagu s─ů apatia, problemy z koncentracj─ů, b├│l g┼éowy oraz zm─Öczenie, a tak┼╝e problemy ze snem. Najbardziej uci─ů┼╝liwe s─ů chyba jednak pobudki o ekstremalnie wczesnych porach, a nawet w ┼Ťrodku nocy. Jet lag szczeg├│lnie mocno daje si─Ö nam we znaki, kiedy wyjazd trwa kr├│tko, czyli do mniej wi─Öcej pi─Öciu dni. Pow├│d jest prosty.

Nasz organizm powoli zaczyna si─Ö przyzwyczaja─ç do nowej strefy czasowej, kiedy wyjazd w┼éa┼Ťnie dobiega ko┼äca, a niestety za moment ponownie czeka go drastyczna zmiana. I tak fundujemy mu powt├│rk─Ö z rozrywki. Musz─Ö Was teraz zmartwi─ç… Nie ma jednej, skutecznej recepty na jet lag – a na pewno ja takiej nie znam ­čśë Istnieje jednak kilka metod ┼éagodzenia jego objaw├│w. I o tym w┼éa┼Ťnie dzi┼Ť chc─Ö Wam opowiedzie─ç.

 

Moje 10 sposob├│w na walk─Ö z JET LAG

 

#1 Sprytnie zaplanuj podr├│┼╝

Je┼Ťli masz mo┼╝liwo┼Ť─ç wyboru godzin po┼é─ůcze┼ä lotniczych, spr├│buj zarezerwowa─ç taki lot, dzi─Öki kt├│remu w miejscu docelowym b─Ödziesz p├│┼║nym popo┼éudniem lub wczesnym wieczorem. Powinno Ci si─Ö uda─ç przeczeka─ç jeszcze kilka godzin, zanim po┼éo┼╝ysz si─Ö spa─ç i tym sposobem zwi─Ökszysz szanse na pobudk─Ö o ÔÇ×normalnejÔÇŁ porze.

#2 Przestaw zegarek

Jeszcze na pok┼éadzie samolotu przestaw zegarek na czas obowi─ůzuj─ůcy w miejscu, do kt├│rego si─Ö wybierasz. Zachowuj si─Ö tak, jak by┼Ť by┼é ju┼╝ u celu, czyli zgodnie z por─ů dnia – ┬ázatem albo id┼║ spa─ç, albo zjedz posi┼éek lub zrelaksuj si─Ö przy ksi─ů┼╝ce itp. Dzi─Öki temu b─Ödzie Ci znacznie pro┼Ťciej przystosowa─ç si─Ö do nowych warunk├│w ju┼╝ po wyl─ůdowaniu.

#3 Tw├│j przyjaciel, czyli kofeina

Do podr├│┼╝y przygotuj si─Ö strategicznie. Nie pij mocnej kawy przed lotem, aby┼Ť m├│g┼é si─Ö zdrzemn─ů─ç w samolocie. Dostarcz jednak organizmowi kofeiny ju┼╝ na miejscu, kiedy b─Ödziesz potrzebowa┼é przetrwa─ç najwi─Öksze kryzysy. Naukowcy twierdz─ů, ┼╝e zawarta w herbacie teina ma zbli┼╝one dzia┼éanie do kawy, wi─Öc oba napoje stosowa─ç mo┼╝esz naprzemiennie.

#4 Uwa┼╝aj na to, co jesz

Jeste┼Ť tym, co jesz ÔÇô to s┼éynne zdanie jest najszczersz─ů prawd─ů, kt├│ra swoje zastosowanie ma tak┼╝e w podr├│┼╝y. Dob─Ö przed lotem zrezygnuj z ostrych potraw, kt├│re mog─ů wywo┼éa─ç niepo┼╝─ůdane k┼éopoty jelitowe. W samolocie natomiast jedz─ůc ci─Ö┼╝kostrawne dania poczujesz senno┼Ť─ç, wi─Öc raczej wybieraj rzeczy lekkostrawne i oczywi┼Ťcie pami─Ötaj o wodzie. Pij jej znacznie wi─Öcej ni┼╝ zazwyczaj! Powinnam tak┼╝e przestrzec Was przed zgubnymi konsekwencjami spo┼╝ywania alkoholu w samolocie, ale chc─ůc by─ç szczer─ů musz─Ö przyzna─ç si─Ö, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie lampka wina pozwala mi prze┼╝y─ç d┼éugie godziny sp─Ödzone na pok┼éadzie ­čÖé

Jet lag ÔÇô co to jest i jak sobie z nim radzi─ç?

#5 Id┼║ na spacer

Przybywaj─ůc na miejsce po wielu godzinach lotu, je┼Ťli tylko pora dnia na to nadal pozwala, udaj si─Ö koniecznie na spacer. Rozprostuj si─Ö, pooddychaj ┼Ťwie┼╝ym powietrzem i dostarcz organizmowi odrobiny wysi┼éku fizycznego. Sen powinien by─ç wtedy g┼é─Öbszy i bardziej regeneruj─ůcy dla Twojego organizmu. A je┼Ťli naprawd─Ö nie masz ochoty na spacer, to przynajmniej po┼é├│┼╝ si─Ö z uniesionymi do g├│ry nogami. Poprawi to znacznie kr─ů┼╝enie krwi i zlikwiduje ewentualne obrz─Öki.

#6 Melatonina

Nie jestem lekarzem, wi─Öc tylko zasygnalizuj─Ö, ┼╝e istniej─ů farmaceutyki, dzi─Öki kt├│rym mo┼╝emy poczu─ç si─Ö lepiej i zapanowa─ç na prawid┼éowym cyklem snu. Dawkowanie i zasady stosowania melatoniny powinno si─Ö jednak zawsze skonsultowa─ç ze specjalist─ů.

#7 We┼║ gor─ůc─ů k─ůpiel

Po przyje┼║dzie, tu┼╝ przed snem przygotuj sobie gor─ůc─ů, lawendow─ů k─ůpiel ÔÇô niezb─Ödny b─Ödzie naturalny olejek lub zapachowa s├│l. Dzi─Öki niej powiniene┼Ť zrobi─ç si─Ö bardziej senny oraz odpr─Ö┼╝ony.

#8 Zakaz FaceBookÔÇÖa!

Zrezygnuj z ogl─ůdania telewizji i korzystania z internetu. Ekrany monitor├│w wytwarzaj─ů pole elektromagnetyczne i specyficzne ┼Ťwiat┼éo, kt├│re wp┼éywa na jako┼Ť─ç snu. To fakt potwierdzony naukowo!

#9 Zostaw odsłonięte okna

W pokoju hotelowym nie zaci─ůgaj na noc zas┼éon. Dzi─Öki temu pobudka w nowym miejscu powinna by─ç znacznie przyjemniejsza, a wyj┼Ťcie z ┼é├│┼╝ka troch─Ö sprawniejsze.

#10 Poznaj kluczowe zasady

Podr├│┼╝ na wsch├│d, czyli w kierunku, kt├│ry skraca dob─Ö, jest gorzej znoszona w por├│wnaniu do podr├│┼╝y w kierunku zachodnim. Adaptacja do ÔÇ×d┼éu┼╝szego dniaÔÇŁ, czyli podr├│┼╝uj─ůc w┼éa┼Ťnie na zach├│d jest znacznie ┼éatwiejsza, pozwala szybciej przestawi─ç si─Ö na nowy czas i funkcjonowa─ç w miar─Ö normalnie. Gorzej jest jednak po powrocie do domu. Apogeum zm─Öczenia ma miejsce oko┼éo 3 dnia, a nie bezpo┼Ťrednio kiedy wr├│cimy, jak mo┼╝na by wst─Öpnie zak┼éada─ç.

Jak wida─ç walka z jet lag nie nale┼╝y do prostych, ale zawsze warto pr├│bowa─ç ­čÖé Na zako┼äczenie mam dla Was jednak co┼Ť na pocieszenie. Dzi─Öki jet lagowi uda┼éo mi si─Ö zobaczy─ç wspania┼éy wsch├│d s┼éo┼äca nad San Francisco ÔÇô filmik mo┼╝ecie obejrze─ç na moim profilu na FaceBooku. Gdyby nie jet lag, ci─Ö┼╝ko by┼éoby mi si─Ö zmotywowa─ç do tak wczesnej pobudki. Podobnie by┼éo r├│wnie┼╝ w Malezji i Tokio, wi─Öc chyba ostatecznie nie ma tego z┼éegoÔÇŽ

Ściskam Was stylowo,

Ania

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

0 0 vote
Ocena artykułu
Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarze
Inline Feedbacks
View all comments
0
Chcesz skomentowa─ç?x
()
x