Planując wakacyjne wyjazdy zazwyczaj stajemy przed dylematem dotyczącym miejsca, w którym się zatrzymamy. Jedni preferują hotele, drudzy pensjonaty, a jeszcze inni apartamenty. Możliwości jest bardzo wiele i dlatego czasami tak trudno podjąć ostateczną decyzję.
Nieskromnie muszę przyznać, że jestem ekspertem w wyszukiwaniu atrakcyjnych hoteli oraz ich rezerwacji przez internet. O tym, w jaki sposób organizuję wyprawy przeczytacie w jednym z moich pierwszych wpisów na blogu, czyli tutaj.
Nie mają przede mną tajemnic żadne oznaczenia i skróty, jakimi operują sieci hotelowe oraz branżowi pośrednicy. W związku z tym, że od zawsze podróżuję „na własną rękę” postanowiłam przygotować dla Was prawdziwą hotelową pigułę informacyjną. Poznajcie tajniki udanej rezerwacji hoteli na całym świecie, a wraz z nimi kilka unikalnych, podróżniczych sztuczek.
Jak zarezerwować hotel przez internet – czyli 12 pytań, na które musisz znać odpowiedź?
#1 Określ cel podróży
To dokąd się wybieramy jest oczywiste, ale warto już na początku sprecyzować własne potrzeby. Zdecyduj zatem czy:
- podróżujesz biznesowo
- jedziesz na wakacje z plażą w roli głównej
- chcesz zwiedzać miasto i okolicę
- zależy Ci na wyciszeniu i totalnej regeneracji np. w SPA
- a może oczekujesz mixu kilku elementów – to jest najtrudniejsze, ale możliwe
Następnie swoje preferencje odznacz w odpowiednich filtrach wyszukiwarki. Za przykład posłuży mi serwis www.booking.com, z którego korzystam osobiście od wielu lat. Na pasku bocznym bloga znajdziecie żółtą wyszukiwarkę, która przekieruje Was bezpiecznie do strony pośrednika.
Zatem po wejściu na stronę i wpisaniu w okno wyszukiwania interesującego nas miejsca, zaznaczamy odpowiednie pola w sekcji: okolica, rozrywki, udogodnienia.
Testowałam już innych pośredników, ale finalnie najlepszy okazał się www.booking.com. Koniecznie zainstalujcie także aplikację Booking.com na telefon, która w podróży będzie niezastąpiona. Pozwoli szybko podejrzeć, zmienić rezerwacje lub sprawnie skontaktować się z wybranym hotelem.
W podróży warto mieć jeszcze kilka innych mobilnych aplikacji. Koniecznie zajrzyjcie do tekstu Aplikacje na telefon, czyli o tym, jak ułatwić sobie życie w podróży.
#2 Szukaj hotelu patrząc na mapę
Jeżeli nie znasz okolicy, jeśli zamierzasz się dużo przemieszczać, a także chcesz być blisko określonych atrakcji, możesz skorzystać z wyszukiwania hotelu za pomocą mapy – prawy górny róg ekranu na Booking, czyli widok mapy. Przykład poniżej.
Wystarczy kliknąć w pinezkę i zostajemy przekierowani do wybranego hotelu, gdzie można dokonać rezerwacji. Osobiście bardzo lubię tę opcję wyszukiwania – może dlatego, że jestem wzrokowcem 🙂
#3 Określ maksymalny budżet
Innym kryterium poszukiwania hotelu jest oczywiście cena noclegu. Na Booking podane są widełki, więc zawęź wstępne wyniki, dopasowując je do określonej grupy cenowej. Pamiętaj jednak, że cena za noc to czasami nie koniec kosztów. Przy opisie pokoju hotel zawsze informuje o ewentualnych opłatach dodatkowych jak:
- opłata klimatyczna
- podatki
- opłata za odwołanie rezerwacji lub jej brak czyli bezpłatne odwołanie do dnia XYZ
- opłata za niestawienie się w hotelu, czyli tzw. no-show fee
- opłata za końcowe sprzątanie – charakterystyczna dla apartamentów, co nie oznacza, że jeśli sam posprzątasz, to nie będzie pobrana 😉
Jeśli wymienionej powyżej informacji nie ma, to na pewno żadnych dodatkowych opłat po prostu nie będzie.
#4 Wybierz standard i rodzaj pokoju
W zależności od potrzeb i upodobań zdecyduj o typie pokoju i jego wyższym standardzie, czyli deluxe, premium lub executive. Możesz zazwyczaj wybierać między pokojem:
- single – czyli dla jednej osoby lub inaczej nazywany do pojedynczego wykorzystania
- twin – typowy pokój dla dwóch osób, ale z łóżkami pojedyńczymi
- double – pokój dwuosobowy, ale z podwójnym łóżkiem
- apartament – często nazywanym junior suite lub executive suite
#5 Łóżko
Wybierz rodzaj łóżka, mając na uwadze fakt, że w różnych krajach łóżka są różnej wielkości – w USA są wielkie, a w Azji są wąskie i krótkie. Opcje, jakie zazwyczaj są dostępne to:
- single – pojedyncze
- double – podwójne
- king-size bed – duże podwójne
- rozkładana sofa – pojawia się często, jako opcja dla dziecka śpiącego w pokoju z rodzicami, czyli tzw. 2+
- jeżeli podróżujemy z niemowlakiem lub dzieckiem do drugiego roku życia, to można poprosić o przygotowanie łóżeczka niemowlęcego, co zazwyczaj nie wiąże się z dodatkowa opłatą – wystarczy wysłać taką wiadomość do hotelu
#6 Posiłki
Zdecyduj w kwestii oczekiwanego wyżywienia, czyli wybierz:
- BB – bed and breakfast – czyli śniadanie w cenie noclegu
- HB – half board – czyli śniadanie i kolacja w cenie noclegu
- FB – full board – trzy posiłki (śniadanie, obiad, kolacja) w cenie noclegu
- ALL – ALL INCLUSIVE – czyli w cenie noclegu jest pełne wyżywienie, ale zazwyczaj bez zagranicznych napojów alkoholowych – są tylko miejscowe 🙂
- UAI – ULTRA ALL INCLUSIVE – czyli pełne wyżywienie oraz napoje alkoholowe miejscowe i zagraniczne bez żadnych limitów
Czasem hotele stosują także pewne skróty, ale ich znaczenia łatwo można się domyślić. Na przykład: BBF – buffet breakfast – śniadanie szwedzki stół, CBP –continental breakfast – śniadanie kontynentalne itd. Pamiętaj, że o wyżywieniu możesz także zdecydować będąc już w hotelu, więc nie ma problemu, gdy w międzyczasie zmienisz zdanie.
#7 Dodatkowe udogodnienia
O finalnym wyborze hotelu mogą również zadecydować inne czynniki. Sugeruję zwrócić uwagę na hotelowe udogodnienia jak na przykład shuttle bus, czyli darmowy transfer z lotniska, usługa concierge – czyli prywatny hotelowy asystent, a także bezpłatny dostęp do sali konferencyjnej czy hotelowego saloniku w stylu lotniskowych lounge. Wszystkie tego typu informacje znajdą się na stronie hotelu – przykład poniżej.
#8 Rezerwacja online
Rezerwacja hotelu przez internet nie jest skomplikowana, ale wymaga podania niezbędnych danych, jak:
- imię i nazwisko,
- adres e-mail
- numer karty kredytowej lub innej karty umożliwiającej płatności przez internet
Dopiero wtedy możliwe jest zarezerwowanie pokoju – najczęściej bez konieczności ponoszenia jakiejkolwiek opłaty w momencie rezerwacji. Karta kredytowa służy za potwierdzenie tożsamości i stanowi dla hotelu wstępną gwarancję, że się w nim stawimy.
Warto założyć własne konto w serwisie, aby w przyszłości nasze dane zostały zapamiętane, co znacznie skraca całą procedurę rezerwacyjną. Wszelkie potwierdzenia dokonanych rezerwacji otrzymasz mailem, aby mieć pewność, że hotel będzie na Ciebie czekał we wskazanym dniu.
#9 Opinie gości
Kiedy masz problem z dokonaniem ostatecznego wyboru, zapoznaj się z opiniami gości, którzy mieli okazję już w nim nocować. Dobrze sprawdza się tu strona www.holidaycheck.pl lub www.tripadvisor.pl, a także fanpage hotelu na Facebook czy profil na Instagram.
Sugeruję jednak patrzeć na publikowane opinie i treści z pewną dozą ostrożności, gdyż bywają one skrajnie różne – tak jak różni są ludzie.
#10 Opis hotelu
Chcąc rozwiać wszelkie wątpliwości zwracam Wam jeszcze uwagę na to, że jeżeli w opisie hotelu nie wymienione są na przykład ręczniki, to nie oznacza to, że ich nie ma 😉 – wszelkie odstępstwa od standardowego wyposażenia (ręczniki to standard) są zawsze podane w charakterystyce pokoju 🙂
#11 Cena pokoju
Czasem spotykałam się jeszcze z pytaniem, czy cena za noc w hotelu to cena za pokój, czy za osobę w tym pokoju (czyli w przypadku tzw. „dwójki” jej dwukrotność). Odpowiedź brzmi NIE, czyli cena pokoju to cena pokoju przewidziana dla określonej liczby osób i nie musimy jej już mnożyć. Pamiętajcie, że jak w #10 wszelkie odstępstwa od standardu byłyby zawsze podane w opisie doby hotelowej.
#12 Programy lojalnościowe
Na koniec mam dla Was jeszcze radę dotyczącą sprytnego rezerwowania hoteli. Koniecznie zapiszcie się do newslettera sieci hotelowej i korzystajcie z jednej, wybranej jak najczęściej. Lojalni gości otrzymują od hoteli wiele bonusów, jak na przykład darmowe śniadanie, lepsze pokoje czy inne czasowe promocyjne oferty w stylu „trzy noce w cenie dwóch”.
W wyszukiwarce Booking.com w związku z dużą liczbą rezerwacji mam tzw. status Genius, co skutkuje tym, że m.in. otrzymuję sekretne oferty – przygotowane tylko dla mnie, specjalne zniżki na noclegi, a nawet przewodniki po miejscach, do których się wybieram.
Branża hotelarska działa bowiem podobnie do linii lotniczych, o czym wspominałam już w dwóch wpisach opowiadających o programach lojalnościowych – ZAJRZYJCIE TUTAJ!
Mam nadzieję, że w temacie jak zarezerwować hotel przez internet wiecie już wszystko, albo prawie wszystko… Jeśli mogę Wam jeszcze w czymś pomóc, piszcie do mnie ania@stylowepodroze.pl.
Ściskam Was stylowo!
Ania