Jak otrzymać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot – praktyczny przewodnik - Stylowe Podróże | Luxury Travel Style Blog
Lifestyle

Jak otrzymać odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot – praktyczny przewodnik

5 grudnia 2017

Nic tak nie wyprowadza z równowagi podróżującego, jak nagła zmiana planów wbrew jego woli. Kiedy wyjazd dopracowany był w najmniejszych detalach – zarezerwowałeś hotele, wypożyczyłeś samochód – to opóźniony lot okazuje się nie tylko czasową komplikacją, ale oznacza wymierne straty finansowe. Cała misterna układanka zaczyna się rozsypywać. A tego nie lubi nikt.

Najczęstszymi problemami, z jakimi spotykamy się podróżując, to: opóźnione lub odwołane loty, zagubione, zniszczone lub dostarczone z dużym poślizgiem bagaże oraz problemy będące skutkiem nieprzewidywalnych zjawisk atmosferycznych. O ile w przypadku tych ostatnich, jesteśmy zazwyczaj bezsilni, o tyle w pozostałych sytuacjach mamy szansę wyjść z zajścia obronną ręką i otrzymać stosowne odszkodowanie lub zwrot poniesionych wydatków. Nie ma znaczenia, czy podróżujemy tzw. tanimi liniami, czarterem czy samolotem rejsowym. O odszkodowanie możemy starać się zawsze!

W przypadku kłopotów z lotem sugeruję zatem nie wpadać w panikę. Podróżnicze doświadczenie nakazuje podejść do sytuacji spokojnie i strategicznie. Może bowiem okazać się, że za wyjazd zapłaci nam ubezpieczyciel. A to już zmienia postać rzeczy 😉 Za absolutny must have każdej podróży uważam wykupienie polisy ubezpieczeniowej. Wspominałam o niej tutaj w #3. Dlatego zamiast nerwowo i bez celu przechadzać się po lotniskowym terminalu, zacznij działać zgodnie z poniższymi krokami.

 

Opóźniony lub odwołany lot, zgubiony bagaż –

przewodnik co robić krok po kroku

 

#1 Wykup polisę ubezpieczeniową

Z odpowiednim wyprzedzeniem wykup ubezpieczenie podróży. Przeczytaj OWU – nikt tego nie lubi! – ale jeśli, chcesz wiedzieć, jakie będziesz mieć prawa, to po prostu musisz to zrobić. Polecam ubezpieczenie podróżne ERGO – możesz je bezpiecznie i szybko kupić online klikając w LINK.

#2 Nie oszczędzaj na cenie polisy

Pozorna oszczędność kilkudziesięciu złotych, może istotnie wpłynąć na sumę ubezpieczenia, gdy zechcemy z niego skorzystać. Dlatego zawsze sugeruję wybierać wariant najdroższy, nazywany często premium. Składka jest nieco wyższa, ale to się naprawdę opłaca.

#3 Zabierz ze sobą wykupioną polisę

Koniecznie zabierz ze sobą polisę, którą najczęściej otrzymujesz w wersji elektronicznej na wskazany adres e-mail. Jest to szczególnie istotne w takich przypadkach jak hospitalizacja i inne kłopoty zdrowotne. Dzięki niej będziesz mógł rozliczyć się bezgotówkowo i będzie to dodatkowy dokument uwierzytelniający sam fakt bycia ubezpieczonym.

#4 Udaj się do biura obsługi lotniska

Jeśli już wiesz, że Twój lot się nie odbędzie, albo odbędzie się z opóźnieniem, to w pierwszym kolejności, udaj się do biura obsługi lotniska. Koniecznie poproś o oświadczenie, w którym znajdzie się informacja o przyczynie zmiany planowanego lotu. Ten dokument otwiera każdą furtkę w momencie ubiegania się o odszkodowanie, więc pilnuj go jak oka w głowie.

#5 Sprawdź, czy masz boardingi, czyli karty pokładowe

Jeśli boardingi są w formie papierowej, nie wyrzucaj ich. Będą stanowiły kolejny dokument dowodowy. Podobnie potraktuj lotniskowe zawieszki na walizki. Często są niezbędne, gdy wnioskujesz o odszkodowanie za zniszczony bagaż. W takiej sytuacji również udaj się do biura obsługi lotniska i poproś o stosowne oświadczenie. Wszystkie dokumenty podróży w formie elektronicznej również koniecznie zachowaj.

 

Jestem pewna, że zainteresuje Cię również tekst Ubezpieczenie podróżne, czyli turystyczne zalety rezygnacji z kawy i ciastka

 

#6 Idź na zakupy pierwszej potrzeby

Jeśli zgodnie z krokiem #1 wykupiłeś polisę i przeczytałeś OWU, to wiesz, że masz prawo do zrobienia zakupów tzw. pierwszej potrzeby (kosmetyki, odzież, wyżywienie), które zrefinansuje Ci firma ubezpieczeniowa. Często jest to suma ok. 200 euro, więc całkiem nieźle, prawda…? 🙂

#7 Zbieraj wszystkie rachunki i faktury

Nie wyrzucaj żadnych potwierdzeń wydatków związanych z opóźnionym lub odwołanym lotem. To nie tylko kwestia udokumentowania nieplanowanych kosztów, ale także dowód, że byłeś w danym miejscu w danym czasie. Zapewne nawet nie przypuszczasz, że może należeć Ci się odszkodowanie za naprawę lub zakup nowych okularów lub nagłe leczenie dentystyczne wymagające pilnej interwencji stomatologa.

#8 Zgłoś zdarzenie w firmie, w której wykupiłeś polisę

Możesz to zrobić już po powrocie. Wystarczy, że zadzwonisz na infolinię i zarejestrujesz swój wniosek, albo skorzystasz z formularza online. Po oficjalnym powiadomieniu firmy ubezpieczeniowej, powinieneś otrzymać mailowo potwierdzenie przyjęcia Twoich wniosków wraz z listą dokumentów, jakie należy przedłożyć.

#9 Uzbrój się w cierpliwość

Procedura otrzymania odszkodowania może zająć około miesiąca. Nie powinno Cię to jednak zniechęcać. To standardowy czas rozpatrywania likwidacji szkody.

#10 Nie korzystaj z usług pośredników

Na rynku działa wiele firm, specjalizujących się w uzyskiwaniu odszkodowania. Jeśli masz ochotę skorzystać z ich usług, oczywiście to zrób. Myślę jednak, że jest to na tyle prosta procedura, że spokojnie sam dasz sobie radę. Pamiętaj, że pośrednik nie pracuje non profit i będzie oczekiwał od Ciebie wynagrodzenia w wysokości ok. 25% uzyskanej sumy odszkodowania.

Natomiast nawet jeśli nie wykupiłeś polisy podróżnej, to jako członek Unii Europejskiej masz również swoje prawa. Określa je rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Zgodnie z WE nr 261/2004 odszkodowanie dotyczy:

a) wszystkich podróży lotniczych rozpoczynających się w Państwach Członkowskich,

b) lotów, które startują w innych krajach, ale docelowo zmierzają do tych krajów wspólnotowych i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw.

Prawo obejmuje każdy lot, nie ma znaczenia, czy jest czarterowy, niskobudżetowy, czy rejsowy. Suma ubezpieczenia w zależności od długości trasy i liczby godzin opóźnienia wynosi od 125 euro do 600 euro za osobę. Żal nie skorzystać… 😉

W razie pytań i niejasności piszcie do mnie, a tymczasem…

Ściskam Was stylowo,

Ania

 

ZapiszZapisz

5 1 vote
Ocena artykułu
Subskrybuj!
Powiadom o
guest
2 komentarze
Najstarszy
Najnowszy Najczęściej komentowany
Inline Feedbacks
View all comments
Piotr
Piotr
4 lat temu

Niestety dopiero niedawno dowiedziałem się o czymś takim, jak odszkodowanie za lot z opóźnieniem. A szkoda, podobno uzyskanie odszkodowania jest dość proste i można odzyskać pieniądze.

2
0
Chcesz skomentować?x